Ons verhaal
start in 2007…

…als Paul Vermeer aan zijn keukentafel een krantenartikel leest: “Deense vader start bedrijf om zoon met autisme aan werk te helpen.”

Bij Paul gaat er een lichtje branden.

Ondernemen vanuit naastenliefde én het idee dat mensen met autisme meerwaarde bieden op de arbeidsmarkt. Dáár wil hij zijn energie insteken.

Samen met enkele anderen richt hij Autest op, waar mensen met autisme software testen. Hij krijgt al snel de bevestiging dat deze werkzaamheden goed passen bij mensen met autisme.

Paul: “Hun focus, oog voor detail en nauwkeurigheid zijn vaak bovengemiddeld sterk. Wat bleek? Die talenten komen in veel méér beroepen van pas dan alleen de IT.”

En zo gebeurt het
dat in juli 2007
AutiTalent wordt opgericht.

In die tijd wordt er nog radicaal anders gedacht over mensen met autisme op de arbeidsmarkt.

En dus is er werk aan de winkel voor Paul en Ingrid Timmer, die de rol van coach op zich neemt.

Men vroeg zich af waarom we mensen met autisme niet gewoon in de uitkering lieten zitten. Wij dachten het tegenovergestelde: ze kunnen juist van nút zijn voor een bedrijf. Dat wilden we bewijzen.”

Paul: “Na twee jaar hadden we al zeventien mensen aan het werk. We deden dit ‘erbij’ naast onze eigen baan en vergaderden tot laat in de avond. Daarop besloten we door te zetten en ons fulltime op AutiTalent te richten.”

De eerste klus? Het digitaliseren van 1900 personeelsdossiers bij Kadaster. Daar komen al snel de talenten van mensen met autisme duidelijk naar voren: elke afwijking, elk klein foutje valt ze op.

Paul: “De kwaliteit die we opleverden was erg goed, en dat zag ook het team van Kadaster. Door deze eerste positieve ervaring, aangevuld met héél veel bedrijfsbezoeken en de mond-tot-mond reclame die op gang kwam, wonnen we beetje bij beetje het vertrouwen in de markt.”

Medewerker personeelszaken bij AutiTalent